V.28

Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

Är du Rh-negativ görs en andra undersökning för att kontrollera om modern utvecklat antikroppar. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs.

Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.

Ok. Bara en tredjedel kvar... Känns som sjukt lång tid, samtidigtsom det känns som att det kommer att gå jättefort! Jag veeet att jag tjatar och tjatar om hur tiden känns, men det är konstigt hur en tidsperiod kan kännas så olika lång beroende på vilket sätt man ser på tiden på.

Barnet börjar växa på sig ordentligt nu. Det känns kan jag tala om. Det är riktigt svårt att ligga på rygg nu för det mesta. Lungorna trycks ihop av barnets tyngd och jag får andnöd. Det blir alltså till att ligga på sidan i tre månader framöver.

PBP tycker så mycket om min stora mage. Hon har ju inte en aning om varför den ser ut som den gör,men hon tycker om att titta på den, klappa den och pussa på den. Jag längtar verkligen efter att hon ska få sin lilla bror eller syster! Hon kommer bli världens bästa storasyster! Det är jag tvärsäker på!

Pratade med en mamma på öppna förskolan idag. Hon har två år mellan sina barn. Det kommer ju att vara ett år och tio månader mellan mina så det är ju ganska så lika. Hon sa att hennes äldsta kom i en trotsperiod 2,5 månader efter att ha fått sitt syskon. Tydligen är det väldigt vanligt vid den tiden. Först då förstår barnet att den nya lilla bebisen verkligen är här för att stanna. Jag tycker att det är jätteskönt att höra om sådant! Då kan man ju vara förberedd om även PBP hamnar i en sådan period.

Får se om den här viktiuppgången som står ovan stämmer på mig. Förra gången samlade jag ju på mig 11 kg vätska sista månaden. Hoppas verkligen att jag ska slippa det den här gången! Även om just vätskan försvinner så fort bebisen är ute så försvinner ju inte bristningar och överskottsskinn som man har fått pga den ökade volymen som ska få plats i kroppen...

Kommentarer
Postat av: Bragefredrikke

Cool site. Very beautifull , good dizzying . Im glad for you.

2011-02-25 @ 16:22:42
URL: http://bragefredrikke.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0