V.21

Vissa kvinnor får halsbränna vid det här stadiet. Det kan kännas som en brännande känsla i bröstet och du kan även få sura uppstötningar. Det finns receptfria läkemedel som neutraliserar magsyran, t ex Gaviscon. Blir det extra besvärligt kan din läkare skriva ut medicin. Kanske kan du svettas ovanligt mycket och det beror helt enkelt på de extra kilon som du nu bär runt på. Omkring denna vecka känner du livmodern strax under naveln.

Ditt barn är ca 16cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 420g. Det kan röra sig fritt i fostervätskan och kan sparka både långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet.

Nu är matsmältningsapparaten tillräckligt utvecklad för att kunna tillgodogöra sig vatten ur det fostervatten som barnet sväljer. I början av graviditeten är det moderkakan som producerar fostervatten men när njurarna fungerar ungefär i fjärde månaden, tar de över produktionen. Njurarna tar även hand om en del avfallsprodukter i barnets blod och tillverkar urin av dem. Men det finns inte mycket urin i fostervattnet utan det mesta av avfallsprodukterna som bildas, transporteras bort via moderkakan och ut i ditt blodomlopp. Det är dina egna njurar som tar hand om det mesta av renandet efter barnet.

Sinnesorganen som barnet ska använda för att lära känna världen utvecklas nu raskt. Smaklökarna på tungan är färdiga. Hjärnans och nervtrådarnas utveckling har kommit så långt att barnet ska ha fått känsel. Vid ett ultraljud skulle du nu kunna fånga en bild, där barnet suger på tummen eller smeker sitt ansikte.

 
Ok, stackars lilla bebisen. Tydligen ska det inte räcka med att behöva simma runt i gammalt fostervatten. Den ska tydligen vara tvungen att känna smaken av det oxå. Ok, jag vet att det bildas nytt vatten hela tiden och att det ska vara ganska så fräscht, men bebisen tappar väl lite hårstrån och hudflagor i vattnet som den sedan dricker upp och efter ett tag även kissar ut. Uuuuuh! Inte undra på att de är så galna i mjölk när de väl kommer ut. Tänk på att vissa bebisar även hinner bajsa i vattnet innan de är ute. Som att få en kallsup på reningsverket liktsom. BLÄÄÄÄÄÄ!!!!! Fast å andra sidan så har de ju aldrig smakat på någonting gott heller, så de vet ju åtminstonde inte vad de missar...

Nu börjar bebisen närma sig 500g! Sjukt vad fort tiden går!!! Snart är vi framme vid förlossningen. Shit alltså! När ska jag hinna träna på andning och avslappning. Ok, slappna av är jag ju ganska så bra på kanske de flesta av er som känner mig tänker. Men jag säger bara att förök att slappna av helt och andas rätt när någon nyper dig så hårt den bara kan ipå insidan av låret. Det kräver några gånger innan man kommer in i rätt avslappning och känsla kan jag säga! Förra gången så bara gapflabbade jag de första veckorna när vi tränade. Jag blir lätt sån när det gör ont. Spänner mig och skrattar. Det var först när sambon höll på att tappa viljan för träningarna helt som jag lyckades samla ihop mig ordentligt och ta det hela på allvar. Jag får väl försöka hålla mig uppe lite längre på helgerna så hinner vi åtminstonde med ett par träningspass i veckan.

Skulle vara skönt att göra ett hopp fram till mitten av mars nu. Då skulle det inte vara så speciellt långt kvar...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0