Söndagen är snart slut.

Det är ju sjukt så fort veckorna bara försvinner! Det har redan blivit söndag kväll. Både barn och karl har gått och lagt sig. Sitter själv och slötittar lite på Gordon samtidigt som jag kollar mail och sånt. Känner mig lite smått uttråkad. Men, men, imorgon är det en ny dag och förhoppningsvis händer det lite saker då.

Inte så mycket saker planerade i veckan. Måndag blir det öppna föskolan samt en lunch med Linda. Ska bli trevligt!

På tisdag ska jag på sån här mammaträff på MVC. Tyckte att den var rätt så värdelös förra gången, men jag tänkte att det kan ju alltså inte bli så mycket värre den här gången. Jag har även en känsla av att de har förbättrat "utbildningarna" eller vad man nu ska kalla dem för sedan jag var gravid med PBP. I vilket fall som helst så ska det bli roligt att titta lite på de andra mammorna! Tyvär så är föräldrautbildningarna endast för förstagångsföräldrar. Lite tråkigt kan jag tycka! Det är ju där man får sig en mammagrupp att hänga med. Jag tycker att de kunde ha utbildningar även för oss som redan har ett barn. Ok, vi har ett barn och vet hur det fungerar, men hur tusan gör man med två? Jag kan tycka att jag ahr händerna fulla bara med PBP!!! Vore bra att ha ett forum att prata förväntningar, hur man ska göra med eventuell svartsjuka, praktiska saker som vagnar, hur man ammar samtidigt som man underhåller det större barnet. Det finns ju faktiskt många nya saker som dyker upp när man får en tvåa.

Jag ska nog föreslå att de ska ha någonting sådant för min MVC-sköterska. Om nu inte jag får möjligheten till det så kanske det finns någon lite längre fram i tiden som också skulle vara i behov av det. Vi kommer nog helt enkelt att flytta in på Pluto. Där finns det ju iaf lite annat folk och flera barn.

Vi har lärt PBP några enkla tecken. Det är skönt för henne att kunna göra sig förstådd! Ok, alla tecken är ju inte sånna som hon kanske har så jättestor nytta utav, men som står för sådant som hon tycker mycket om just nu. Exempal på dessa är lejon (det tecknet har hon hittat på själv och hon gör ett rytande till), apa och gris. Hon har en bok som hon fick av min mormor. Den handlar om grisarna vill och vill inte. Hon ÄLSKAR den!!!! Hon kan även teckna mjölk och vatten. Det är roligt att se att hon förstår så mycket! Om hon får välja på mjölk och vanligt vatten så väljer hon mjölk. I helgen så drack vi dock bubbelvatten till middagen och då ville hon bara ha det. Skönt för henne att kunna säga vad hon vill ha!

Ni kanske tänker att jaja, det var ju ingen stor sak. Men då kan jag säga att där har ni fel! Nu kan hon i viss mån säga vad hon vill. Hon har börjat tala om ifall hon är törstig. Hon kan även starta ett samtal om tex ett lejon eller en apa. Hon kan berätta att hon vill att vi ska läsa boken om grisarna. Hon kan peka på TVn och göra tecknet för lejon eller apa. Då vill hon att jag ska zappa och se om det är lejon eller apor på någon kanal. Är det inte det så är det väl helt ok, men råkar det vara ett sånt program så blir hon överlycklig.

Jag tror att om hon lär sig några flera tecken så kommer det att underlätta våran vardag ordentligt! Jag ser ju vilken skillnad bara de här få som hon kan nu har gjort! Jag ska ta fram min teckenbok och kolla vad som kan vara aktuellt som nästa nya tecken.

Just det. Jag glömde ju att hon kan tecknet för mat oxå. Någon som är förvånad? ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0