Lugnet lägger sig...

Nu h ar systeryster åkt hem till sig. Eller kanske till ngn annan, inte vet jag. Hon är inte kvar här iaf. PBP försöker somna tillsammans med sin far. Undrar vem som är tröttast... ;-) Det är alldelest tyst här ute hos mig i vardagsrummet.

Det är så skönt med tystnad ibland! Fast ibland vill man inte ngt annat än att det ska vara lite ljud omkring en. Här där vi bor, i en lägenhet i stanprecis vid ringleden, eller vad det nu kallas för så är det ju aldrig helt knäpptyst. Det är det ju iof inte hos mina föräldrar heller och de boe ju mitt ute på landet... men det är liktsom olika sorters tystnad.

Här i stan är det en sorts stressad tystnad. Alla ska någonstans. Bilar som kör och tutar. Utryckningsfordon som kör förbi lite då och då. Miljarders kajor som flyger omkring och skriker, grannar som pratar eller skriker på varandra. Jag trivs jättebra, men om det är den ultimata avslappningen som man vill åt så ska man bege sig till skogarna där mamma och pappa bor.

Visst de har grannar oxå som hörs rätt väl, men de är inte så många och bor längre ifrån än vad våra grannar gör. Går man ut i skogen för att tex plocka svamp, vilket jag gjorde en hel del när jag var yngre så är det en underbar tystnad. Det enda som hörs är ens egna steg som går over stigar och mossa. Då och då bryts en gren av och plötsligt kurrar en skogsduva till. Man hör hur vinden blåser i trädens lövverk och ibland ruskar det till i buskarna när ett rådjur eller en älg tar till flykten. det är en avslappnad tystnad. Bara naturliga ljud.

Jag tror att kroppen har lättare att acceptera, eller vad jag nu ska kalla det, de naturliga ljuden. Man blir inte lika trött i huvudet efter en dag i skogen som efter en dag spenderad där det är mkt buller som tex där det finns mkt trafik. Vet inte om det bara är min kropp som fungerar så här, men jag tror att det ibalnd behövs att man tar sig ut på landet eller sjön ooch ser till att få uppleva ett verkligt lugn. Nu för tiden är det så mkt stress med arbeten, telefoner, datorer och alla måsten. Det är så himla skönt att bara lägga bort allt det och bara vara. Oaf så får jag abstinens i början utan mobil och dator, men efter ett tag så tänker jag inte på det längre och då har kroppens uppladdning börjat.

Jag känner av knät igen, så det blev ingen joggingtur i kväll. Får se hur jag känner det imorgon. Annars så tar jag väl med mig träningskläderna till Eskilstuna på torsdag och drar med mig syster och PBP på en tur. Jag blir så himla trött på mina knän ibland,m en jag vet ju attt de brukar bli bättre, bara jag tar det lite lugnare en tid. Men det känns inte som att jag har så mkt tid kvar att ta det lugnt på. Vi får väl se hur det går...

Kollar runt lite på kryssningar. Börjar bli sugen igen! Men det får nog vänta ett tag. Andra utgifter går före. Soffan pajade idag, så vi ska åka till Västerås och kolla in en ny. Alla som har sett våran soffa vet att det inte är en dag för tidigt men, men... Vi skulle ju kolla platt-TV och cykelkärra ju. Får se vad som rymms i budgeten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0