Båtstemester kan se olika ut!

Satt och funderade på det här med båtsemester. Vi har en, eller rättare sagt, mamma och pappa har en i mitt tycke alldeles lagom stor båt. Jag tror att det är tre kojplatser i den. Fast förra veckan var vi fem personer som sov där och det gick ju bra det med. Iof var ju en av oss PBP och hon tar ju inte så stor plats direkt... Iaf så är båtsemester för mig en chans att hinna koppla av helt och fullt! Inga tider att passa, om man inte ska hinna med ngn broöppning, men det är ju inte så himla ofta... Inga TV-tider att passa. inga bestämda mat och sovtider, utan man tar bara dagen som den kommer.

På dagarna brukade och brukar vi bada, sola och upptäcka öarna som vi har lagt till vid. Kanske ta en tur i gummijollen osv. Kvällstid umgås vi med varandra, spelar yatzy, kort, läser och pratar. Det går inte att komma ifrån att man umgås mkt bättre när det inte finns en massa störningsmoment i närheten!

När vi i förra veckan låg i Nynäshamns gästhamn så slås man av dessa jättestora båtar som verkligen har allt! När jag var yngre så var det flera båtar i samma storlek som våran, men nu tillhör de undantagen. Det vanligaste i gästhamnarna nu är jättemotor-och segelbåtar. Flertalet har TV. Vissa har tvättmaskin. Flera av dem har blomlådor! Jag såg tom en som hade odling av sallad och örter på däck!!! Dessa båtar klarar sig inte ngn längre tid utan en elstolpr i närheten. Detta medför även att man kan sitta långa stunder vid datorn. ungarna kan ha med sig sina TV- eller dataspel. Det är ju praktiskt, då är ju de underhållna på semestern *ironisk*...

Varför inte passa på att umgås hela familjen utan TV-spel och datorer. Ingen som är upptagen med jobb, eller att komma till en högre nivå. Passa på att prata om allt som man inte hinner med eller glömmer bort i vardagen eftersom man inte har så mkt tid då. Barn behöver ha det lite småtråkigt ibland oxå för att utveckla fantasin och komma på nya saker att göra. Iaf jag känner att det behövs ngn eller helst ngr veckor per år då man inte hör någonting annat än naturens egna ljud när man sitter och tyst och lyssnar.

Med dessa stora båtar kommer man inte heller in på de mysigaste ställerna. Inne vid öarna där det inte är fullt med andra människor. Visst, jag kan villigt erkänna att jag oxå har önskat mig en sån där stor båt med bra fläktar och kanske tom luftavfuktare i, när regnet har fallit i ngr dagar och allt som man äger och har är lite småfuktigt. Jag har oxå velat ligga mest i gästhamnarna. Kanske mest när jag var typ 13-14 år och kom på att det fanns flest boys där... Men även då, om jag hade varit tvungen att välja bort våra smultronställen där vi brukar lägga till med båten så hade jag nog ratat gästhamnarna ganska så fort!

Det känns som att gå tillbaka i tiden och komma närmre sitt ursprung på ngt sätt när man är tvungen att tvätta sig i havet och kissa på marken ibland. Det sista är inte direkt min favorit, men sist vi var ute på båten så var jag tvungen att göra det och det ökade antalet markkissningar som jag har gjort under de fem senaste åren med 200%. Det ni! Sist jag kissade på marken var i parken utanför Joar. Jag var väl lite rund under fötterna och ramlade omkull när det var ngt som lät på andra sidan buskarna. Landade i vått gräs. Vet inte om det var morgondagg, eller om det var ngn före mig som hade kommit på samma geniala idé som jag och pinkat där före mig... Tyckte inte om att kissa på marken före det och efter det tyckte jag ännu mindre om det. Hoppas verkligen att det var dagg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0