Skillnad.

Är det inte konstigt hur väldigt stor skillnad det kan vara på hur gott det smakar med frukt. Eller rättare sagt hur olika gott frukt smakar.

Sambon kom hem fööra veckan och berättade att de hade fått så himla goda apelsiner på jobbet. Så där perfekta. Saftiga, lättskalade och inte allt för många kärnor i dem. Så vi tänkte att det kanske vore ett bra tillfälle att köpa apelsiner hem nu. så det gjorde vi i helgen. I går kväll var jag så himla sötsugen, så jag tog en utav dessa stora fina apelsiner. För det första så tog det mig nog en kvart att ens komma in i den. Men jag tänkte att det kan det ju vara värt om den är god innuti, eller hur?!? Kan tala om att den smakade fnöske. Den var helt snustorr och i stort sätt helt utan smak. Ingen höjdare alltså. Men jag tuggade i mig halva, för ibland är det ju bara en del av frukten som inte är god. Men tillslut gav jag upp. Och ont i tummen har jag fortfarande.

Lite likadant är det med nektariner och persikor. Jag tyckte att de var jättegoda förut. Tills jag och en kompis åkte till Kreta och köpte sånna. Där var de helt underbara!!! Saften bara rann ner längs hakan så fort man tog en tugga och smaken var helt underbart intensiv. Så nu här hemma kan jag bli lite sugen ibland, men sen när jag väl har köpt en nektarin eller persika så blir jag alltid så himla besviken! Vilken skillnad det gör att de får mogna lite längre, vilket jag tror var skillnaden i det här exemplet!

Likadant med tomater. Vintertomater: bleka, rätt smaklösa och med tjockt skal är ingenting jämfört med fina röda, smakrika svenska tomater med tunt, härligt skal.

Gurkan har en period när den mest bara smakar beskt.

Svenska jordgubbar slår det mesta!

Det enda jag kommer på som inte smakar sämre ngn gång på året är väl paprikan. Men den blir istället skitdyr vissa tider på året. Ibland önskar man att man bodde längre söderut så man kunde få frukt och grönsaker av hög kvalitét till bra pris större delen av året och inte bara under några veckor på sommaren.

Kommentarer
Postat av: Ace

Kommer PBP med på lörda eller blir det bara ni, vet inte om vi isåfall skaffar bvakt åt Coconmannen oxå...

2009-08-06 @ 19:24:28
Postat av: Elin

PBP kommer att följa med. Vi har ingen barnvakt den här helgen, tråkigt nog!

Kram

2009-08-06 @ 19:47:59
URL: http://pitbullpaddansmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0