V.25

Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Undvik att knipa med tårna. Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket.

Ditt barn är nu ca 22cm långt mellan huvud och stjärt och väger runt 800g. Det kan ta tag om sina fötter och knyta nävarna. I lungorna bildas allt fler blodkärl och näsborrarna börjar öppnas. Barnets benkärnor blir hårdare. Barnets livlina - navelsträngen är tjock och elastisk med innehåll av två artärer och en ven. Dessa blodkärl ligger inbäddade i en tjock geléartad massa som hindrar dem från att trassla ihop sig. Detta är ett sätt att säkra blodflödet mellan moderkakan och barnet och dess livgivande funktion.

De permanenta tänderna bildas långt in i tandköttet men kommer inte att bryta fram förrän barnet börjar tappa sina mjölktänder i sexårsåldern.

Under graviditeten är det inte heller helt ovanligt att man drabbas av halsbränna eller sura uppstötningar. Många drabbas även av underlivssvamp, läs mer på våra infosidor.

 
 


Ont i ryggen-Då och då.

Kramp i benen-Japp. Vaknar av det ibland på natten.

Tryck mot bäckenbotten-Mmmmhm! *Nickandes*

Ofta kissnödig-Inte direkt, men eftersom jag har två styckan som gillar att hoppa på min blåsa. En innefrån och en från utsidan, så händer det att jag allt som oftast behöver småspringa till toaletten...

Lätt att bli anfådd-Skämtar ni med mig, eller. Efter att ha ställt in vagnen i förrådet och släpat mig uppför alla våra 32 stycken trappsteg så lät jag som en astmatiker som har srungit maraton mitt på en blomsteräng med en massa pollen. Kan bara säga att det känns sjukt!

Tänk på hållningen-Det gör jag. Jag tänker nog på att räta upp kroppen en sisådär tre fyra gånger om dagen. Håller säkert den fina hållningen i dryga 15 sekunder. Resten av dagen påminner jag starkt om ringaren från Nottre dame.

Vila mycket-Äntligen något jag gör och är bra på! :-) Passar på att vila när PBP sover middag varje dag. Sååååå himla skönt!

Barnet väger nu runt 800 g. Kan man inte käka gödningsmedel eller nåt så att gravisiteten går lite fortare. Snabbleverans liktsom. Inte så att jag vill haett prematurbarn, utan bara att utvecklingen ska gå lite fortare. Jag slipper gärna de två sista månaderna! Det är lite trist, men jag njuter inte alls lika mycket av den här graviditeten, även om jag älskar att ligga och känna och titta på sparkar och slag som den lilla måttar mot insidan av magen. Nu syns det riktigt bra när den häller på. Och häller på det gör den verkligen! Hela tiden! Dygnet runt. Det är nästan så man börjar bli rädd för att man kommer att få säga upp kontakten med resten av omvärden några år framöver. Det är svårt att umgås om man aldrig får sova.

Jag ska absolut inte tala om hur det går med sovrutinerna för PBP nu för varje gång jag har gjort tummen upp här på bloggen så skiter det sig totalt med allt vad nattning och sömn heter här hemma, så jag låter helt enkelt bli att tala om hur det har gått den här gången.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0