Snurr i huvudet.

Just nu har jag ett litet bekymmer som maler i huvudet. Det är nämligen så att PBP är torr hemma. Hon går alltid utan blöja. Undantagen är i bilen och på natten. Visst kan det komma ett par droppar i trosorna kanske två gånger i veckan, men det får man väl räkna med att det kan göra!?!

Problemet är att hon inte säger till när hon vill kissa på dagis. Hon vill inte heller gå och kissa när de frågar. Idag hade de inte ens fått ta av blöjan när hon hade sovit klart.

Idag föreslog personalen att hon ska börja ha blöja på sig hela dagarna på dagis. Och jag måste såga att det känns som att gå tillbaka till ruta ett. Herre Gud hon är ju helt torr hemma. Då gäller det väl bara för dem att komma på hur de ska göra det attraktivt för henne att gå på toaletten även på dagis. De sa att det blir så kallt och blött för henne nu när det börjar bli kallt ute om hon går och har kissat på sig. Just därför tycker jag att det är viktigt att det fungerar nu. Annars är hon dömd till ett liv i blöjor på dagis fram till slutet av mars. Känns inte helt bra när hon egentligen är torr!

Det är jobbigt när man känner att man inte blir stöttad i sitt barns utveckling, utan bara tillbakatryckt! Vi kom iaf fram till att de ska försöka ett tag till på dagis. Hoppas, hoppas, hoppas att det kommer att börja fungera snart. Annars får väl jag ta och komma dit tre gånger under de här fem timmarna som hon är där så hon får pinka ur sig.

Jag vet att hon kan vara lite knepig med just blöjbytet. Det har hon haft perioder med här hemma också. Hon har även kört lite med sin farmor och farfar när det gäller det. Har försökt med sin mormor, men där lyckades det inte. :-) Till saken hör att man ibland måste vara lite bestämd med henne. Inte så att man blir arg eller så, utan bara helt enkelt talar om att "men du vet ju att man måste byta blöja/men du, PBP du har ju inte blöja på dagen, eller hur? Du är ju stor som kusinen." Uppmuntra att vara utan blöja. Skoja till det lite. Ha rutiner. Innan vi gör det här, så går vi på toaletten. Så är det ju alltid... Osv.

Jag har en känsla av att de frågar henne lite för mycket på dagis. Hon är ju bara två. Allt för mycket frågor verkar mest förvilla henne och efter ett tag så brukar hon sluta lyssna. Istället för att fråga henne om hon vill gå och kissa, så kan man säga att hon ska komma med för nu ska vi gå och kissa. Det är klart att man väljer att leka istället för att gå in på toaletten. Det skulle jag också ha gjort i hennes kläder. Vill man ändå att hon ska kunna ha val så brukar jag göra så att om jag tex vill ha av blöjan så frågar jag om hon eller jag ska ta av den. Oftast vill hon göra det själv. Hon är nämligen en liten självständig dam som gillar att göra saker själv. Framför allt när det gäller hennes intimhygien. Man kan ju göra så att man ställer en fråga och ger henne två alternativ varav båda ger det resultatet man vill ha.

Vi har tidigare pratat med personalen om det här med att man inte bara kan fråga PBP hela tiden, utan ibland säga att nu gör vi så här, men nu vet jag inte om det har glömts bort lite.

Eftersom hon är lite privat om sig så kanske de skulle kunna göra så att det nu i början i så stor utsträckning det går, är samma person som följer med henne in på toaletten.

Kanske stänga dörren i en minut så det blir lugnt när hon ska kissa. Det kan vara svårt att slappna av annars.

Ta det lugnt och rikta uppmärksamheten på henne under den minuten som hon sitter på toaletten.

När hon väl kissar, så gör en stor grej av det. Hon älskar beröm!

Så här gjorde vi i början. Nu går hon på toaletten själv här hemma. Hon lyfter locket, lägger dit barnringen, tar fram pallen, sätter sig, "torkar sig" (får så klart hjälp av oss också), hänger upp ringen, stänger locket, spolar, ställer pallen vid handfatet och tvättar händerna. Får dock inte ut tvål ur pumpen själv än. Kanske är lika bra, för annars kanske hon skulle bosätta sig inne på toa. :-)

Eftersom hon är så himla duktig hemma så skulle det kännas så sjukt tråkigt om de inte får till det på dagis!

Jag vet att det nu för tiden är väldigt vanligt att dagis inte hjälper till med pott-träning, men man kan ju inte göra mera än att få henne helt torr hemma. Känner mig lite smått uppgiven som ni kanske märker.

Det som hon hade kissat på sig idag var inte heller direkt mycket. Antar att det var lite iaf, eftersom hon hade samma byxor på sig när jag kom som när jag lämnade henne. Ska man verkligen kasta in handduken för det? Vad tusan, se det som en utmaning i jobbet att försöka nå fram till en tjej som är lite blyg och försiktig, med mycket vilja och som värnar om sin intrgitet!




OBS! Jag vet att det heter förskola, men dagis var lättare för PBP att lära sig säga så nu heter det dagis hemma hos oss.

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Jag tycker att du ska ta dig ett ordentligt prat med personalen. Om hon tom hade samma byxor på sig så känns det som om de inte ens vill försöka för att det kom några droppar. Jag vet att vi fick byta på ett och samma barn tills extrakläderna var slut ibland och DÅ ta på en blöja för att barnet sen inte hade mera att ta på sig. Men det måste få ta tid eftersom det alltid är svårare för dem att slappna av på förskolan än hemma. Berätta även att det kan vara bra att förbereda henne, kanske säga efter man har frågot om hon behöver gå på toa "Om en liten stund kommer jag tillbaka och då vill jag att du och jag går och kissar" för då hinner hon bli förberedd på det också och hinner planera in kisseriet i leken...



Puss puss

2010-09-30 @ 08:53:48
URL: http://alittlegirlsdiary.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag tänkte vänta och se hur det går idag. Annars så kommer jag att komma med en lista på hur man bemöter samt tips om hur man får henne at göra som man vill. Ska bland annat ta upp det här med att förbrerda.



Har även haft ett givande samtal med en annan som är lite insatt i situationen och hon håller helt med mig. Kan ta det i helgen när vi ses!?!



I västa fall så tänker jag vara med på dagis en vecka och planera in tider tillsammans med dem som kan vara bra toatider för PBP.



Funkar ingenting, så är jag berädd att byta dagis.



Jag vet att de inte har en sån jättebra kontakt med PBP, men herre gud, jobba på att connecta med henne då! Punkt!



Håller tummarna för att det fungerar bättre idag!

2010-09-30 @ 11:06:27
URL: http://pitbullpaddansmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0