Grannar...

Jag vet att vi bor i lägenhet och att man får föra liv till sent på kvällen. Men om man är nyinflyttad och hemskt gärna vill renovera, kan man inte göra det då man tror att grannarna blir så lite störda som möjligt? Vi har haft två lägenheter som har sålts sedan i november. Lagom tills de första är klara så sätter de nyaste igång.

Jag vet inte riktigt varför, men jag har betydligt svårare för den nya som har flyttat in.
Kanske beror det på att de första satte upp en lapp i trapphuset om att de hade flyttat in och att renoveringen beräknades ta fram till slutet av januari innan den var klar.
Kanske beror det på att de gjorde det mesta av renoveringen på dagtid och på helgerna. Det längsta som de höll på någon kväll har jag för mig att det var till klockan halv åtta.
Kanske beror det även på att de skrev en lapp och erbjöd sig att ersätta våran inte allt för vackra juldekoration som deras flyttgubbar hade råkat göra mos av när de bar in deras saker. Underskrivet med namn och telefonnummer.
Kanske beror det på att trapphuset såg helt ok ut fast de höll på att renovera för fullt.
Kanske beror det på att mitt tålamod med renoverande grannar sakta men säkert håller på att ta slut.

De nya grannarna börjar renovera vid halv åtta. Ibland kommer de hit vid fyratiden, grejar lite och åker härifrån. Kommer sedan tillbaka och kör igång med slagborren vid halv åttatiden som tidigast. Till saken hör att PBP blir livrädd när hon precis är på väg att somna och någon sätter igång med slagborren. Idag somnade hon inte förrän vid nio istället för sju! Sen sover hon väldigt mkt sämre när hon har blivit skrämd vid insomnandet. Känner sig väl otrygg skulle jag tro.

Man skulle ju kunna tycka att de kunde ta och köra med slagborren första gången de kommer... Speciellt eftersom de vet att det bor barn vägg i vägg...
Förra veckan var det en kväll då karln tröttnade på att de körde med slagborren i våran sovrumsvägg vid åttatiden. Då gick han över till dem och frågade om de kunde tänka sig att sluta. Eller om han frågade hur länge till som de skulle hålla på. Han som äger lägenheten var helt ok och svarade att han bara hade ett par hål kvar. Hans kompis blev sur och sa att klockan faktiskt bara var åtta och att de ovanför minsann oxå höll på. Till saken hör att de ovanför bara bankade lite med en hammare. Mkt mera ok än att köra med en slagborr om ni frågar mig... Jaja, de slutade iaf och åkte härifrån. Men ingen skillnad när de håller på iaf. 

De nyinflyttade tog ut en vägg eller ngt liknande. Synd bara att de lämnade typ halva väggen i form av damm i trapphuset... Ni som känner mig vet att jag inte är världens renligaste av mig, men hur roligt är det att ha hela lägenheten full med byggdamm? Det fastnar på skorna. Man kunde inte ta i ledstången utan att få hela händerna fulla med skit. Hela PBPs overall var full med damm efter varje gång vi hade gått uppför trappan. Och då kryper hon inte direkt upp. Kan man inte se till att hålla det lite snyggt omkring sig. 

Sakerna som jag räknar upp nu skulle jag absolut inte bry mig om i vanliga fall, men eftersom renoveringstålamodet börjar ta slut så kommer jag att klaga på lite till. 

I drygt tre veckor har det stått gipsskivor i trappuppgången. Nu har vi stort där nere, men det är lite principen att tro att man kan använda gemensamma utrymmen som privata lager som stör mig. Helt ok ett tag tycker jag, men tre veckor är liiiiite för lång tid. Det är ju för tusan en trea han har köpt. Det måste ju finnas ngt rum där han kan ställa dem, eller?

Han och hans medhjälpare använder vändplanen som parkering, trots att man max får stå där i 15 minuter för avlastning. Jag kan tycka att det kan vara ok att stå där någon timme,men inte hela dagar. Ett tag var ambulansen ofta här. Om det står bilar på vändplatsen så kan ambulansen inte vända. Nu när det har varit mkt snö så hade ambulansen inte ens kommit fram. Det är inte heller ngn idé för oss att försöka köra in på gården för att packa ur någonting. Jag har nämligen svårt att vända mig om några längre stunder i bilen, vilket är nödvändigt att kunna om man ska backa ut från gården. Funderar nästan på att ringa vaktbolaget som de gamla surkärringarna gjorde på mig där vi bodde förut. Det skulle kännas skönt att ge en liten bot för alla förstörda kvällar, allt damm och alla andra störningsmoment som vi har stått ut med den senaste tiden. Skadeglädje är ju den enda sanna glädjen, eller hur!?! ;-)

Jag kan nog ärligt säga att sedan november så har vi inte haft flera lugna tysta dagar och framför allt kvällar än vad jag kan räkna på mina båda händer. Jäklarns om ngn mera granne tänker flytta. Då får jag ta och köpa den lägenheten själv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0