V.24

 
 

Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt. Ett tips för att träna upp musklerna igen efter att du fött är det kliniskt testade träningshjälpmedlet, Axuaflex, som finns att läsa om och beställa i graviditetsshop.

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.


21 cm lång! Det börjar närma sig! Jag har stannat lite i viktuppgången. För tillfället iaf kanske ska tilläggas. Det känns väldigt skönt! Hade jag fortsatt uppåt i samma takt som jag gjorde i början så hade jag nog vägt drygt 250 kg när jag skulle vägas in på förlossningen... Hoppas verkligen att jag stannar på den här vikten ett bra tag nu! Så här mycket som jag väger nu vägde jag i slutet av juli. PBP är född en månad senare... Hmmmm, låter så där va? Jaja, jag har väl accepterat att jag kanske inte kommer att vara snyggast på stranden just den här sommaren. Men hallå, vad gör det. Jag måste ju ge någon annan en chans att vara det! :-)

Sparkar som bara den gör iaf lillskrutten hela tiden. Speciellt på natten! Jag har svårt för att sova bra! PBP var också väldigt rörlig, men hon höll sig banne mig mkt lugnare på nätterna än vad den här krabaten gör. Ska bli spännande att se hur den blir när den kommer ut!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0