V.26

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.


Jo, jo, det där med att lagra fett har min kropp full koll på kan jag berätta! Mest kanske runt höfterna, men även tuttarna har fått sin beskärda del. Kan inte ha några utav mina gamla BH:ar längre. Eller rättare sagt, jag knölar in dem i mina nu för tiden för små BH:ar. Jag måste verkligen ta mig iväg och köpa några nya. Det känns bara så himla trist att köpa nya nu när jag inte har en aning om hur tuttarnas form och storlek kommer att vara dels efter barnet är fött och dels efter jag har slutat amma. Men jag tror att tuttarna kommer att strejka rätt reält om jag inte fixar nya tutthållare, så jag får väl ta och ge mig av till affären inom den närmaste tiden.

Sen så måste jag köpa några nya amningsBH:ar oxå...

Nu börjar bebisen bli riktigt stor ju! Nästan ett kilo. Det går ju sjukt fort! Han/hon håller mig vaken ibland på nätterna och på dagtid far den runt som bara den. Det är riktigt mysigt att känna den här personligheten i magen. En pigg liten rackare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0