Tidig mens=svår förlossning?

Ni kommer snart att spy över allt förlossningssnack som jag håller på med här. Sorry, kan jag bara säga. Det är sånt som snurrar runt i huvudet på mig just nu och eftersom det är här jag ventlierar mig, så är det bara för er att vackert få fortsätta läsa om sånt här...

Hittade en intressant artikel på aftonbladet.se igen. Den här gången handlade det om att forskare kan ha hittat ett samband mellan om man fick sin första mens tidigt och en komplicerad förlossning. Jag har länkat till artikeln här ovan.

Jag måste säga att det som de skriver i artikeln stämmer ganska så bra in på mig. Jag fick min första mens när jag var tio år. Jag gick i fyran och var helt förstörd! Jag var ju typ ett decenium före alla andra kändes det som. Men men, det kanske jag berättar om en annan gång.

Jag behövde ju aldrig snittas eller tas med sugklocka, men jag tror att förlossningen kan räknas som ganska komplicerad iaf. Jag behöver väl inte gå in närmre på det, för ni som har läst bloggen ett tag, har väl även läst om förlossningen några gånger... Ska inte tjata ihjäl er.

Det stod även att om man är överviktig, som moi, så är risken större för att man bland annat blir värksvag. Stämmer ju väldigt bra in. Det kan ju oxå bero på att förlossningen tog lååång tid. 2½ dygn utan i stort sätt ngn sömn och nästan ingenting att äta och knappt dricka kan ju ha gjort sitt oxå. Jag som hade läst på så mkt innan hade missat just det här med att man kan bli värksvag om man är för fet. Intressant!

Det jag visste var ju dock att risken för ett stort barn ökar om mamman är överviktig. Och ganska så stor blev hon ju oxå våran lilla böna. 4650 g, på pricken lika tung som hennes pappa var när han föddes. Lite lustigt!

Till nästa graviditet kanske jag skulle ha gått ner till typ 25 kg. Då tusan skulle ni få se på värkar och normalstor unge. Skulle bara säga plopp och så skulle den vara ute...

Eller kanske inte. Ska man väga 25 kg så får man nog inte äta fläsk med löksås...




Ingen återvändo. Så här såg jag minsann ut 17 dgr innan PBP kom. Ingen vacker syn! Jag får nästan liiite ångest. Kan till mitt försvar även säga att dessa bilder togs vid halv fem på morgonen innan sambon åkte till jobbet...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0