En fråga bara...

Partiledarens artikel i Aftonbladet blev för mycket

Två ledande sverigedemokrater hoppar av efter Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet.

– Jag lämnade in mina papper och sade upp mig i måndags. Det här är inget jag kan stå för, säger Lars-Erik Persson, ordförande för SD i Falkenberg.

Flera personer inom partiet har reagerat starkt på partiledarens radikalt negativa syn på islam och invandring.

– När jag läste artikeln i Aftonbladet blev jag förvånad. Det var en debattartikel mot islam. Jag ställer inte upp på det, säger Lars-Erik Persson.

”En frisk fläkt”

Han bestämde sig för att avgå omedelbert.

Men de främlingsfientliga åsikterna kan ju inte komma som en överraskning?

– Jo, det gjorde det. Jag har sett partiet som en frisk fläkt och framförallt gillat familjepolitiken. Och jag har sett partiet som en utmaning till etablissemangets invandringspolitik som jag tycker behöver ifrågasättas. Men jag blev förvånad, jag trodde inte att det skulle gå så långt. Jag har aldrig varit rasist eller nazist och det här ställer jag inte upp på.

I ett pressmeddelande skriver partiledaren Jimmie Åkesson att han tycker det är ”bara bra att den här mannen lämnar vår organisation”.

”Passar inte in”

”Om man inte klarar av att hantera kritik från media och politiska motståndare och om man anser att kontroversiella sanningar skall undertryckas, då passar man inte som företrädare för SD”, skriver han.

Men även ordföranden för Sverigedemokraterna i Mark och Kind, Carl Johan Backestierna, valde i går att lämna partiet.

– Man kan inte fokusera på att kasta ut varenda muslim. Jag ställer mig inte bakom det, säger han.

Interna konflikter

Det var de interna konflikterna inom distriktet i kombination med åsikterna i debattartikeln som ledde fram till avhoppet.

Både han och Lars-Erik Persson tror att vi kommer att få se fler avhopp framöver – som en följd av debattartikeln.

– Risken är att om främlingsfientlighet sätts i första rummet så kommer partiet att förlora sitt stöd bland vanliga människor.

Sofia Ström
Kristina Ohlsson,

Hade dessa, jag antar att de är normalbegåvade, män missat att Sverige Demokraterna inte är ett helt rumsrent parti med starka åsikter mot invandrare? Skulle inte tro det. De gillar nog bara inte att det kom ut så mkt i media och att de hamnat i ett ordentligt blåsväder.

Har man åsikter så våga stå för dem. Nu ska jag tillägga att jag absolut inte håller med i just dessa åsikter. Men är det inte riktigt läskigt när människor bara är mot en viss grupp av människor så där i hemlighet. Står de för det så går det ju att undvika dem. Samt att man inte luras att rösta på ett parti med helt knasiga grundvärderingar, som inte riktigt framgår pga att det inte är rumsrent att stå för vad det hela egentligen handlar om.

Den ena karln sa ju tex att han inte alls visste om den främlingfientliga åsikten i partiet. Min fråga är: Har denna man levt inlåst i en bunker någonstans eller? Det vet väl alla, eller? Han gillade familjepolitiken. Nu ska jag ärligt erkänna att jag inte vet hur SDs familjepolitik ser ut. Det jag däremot vet är att de inte välkomnar alla familjer och det är tillräckligt för mig.

Nej, fram för sanningsriktiga partiförklaringar för alla partier där det står vad de vill uppnå på riktigt. Utan en massa krussiduller och valfläsk. Prata ur skägget och lär er att säga ja och nej ni som sysslar med politik. Vänd inte bara kappan efter vinden, utan stå för vad ni tycker så att man vet var man har er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0