Färs.

Hade två mini fraiche ikylen som hade gått ut igår. Man vill ju inte gärna slänga mat, så vad gör man? Jo, man plockar helt enkelt fram den helt underbara sojafärsen. Köps på hälsokostaffären och används som köttfärs. Fettsnålt, billigt och dryyyygt! :-) Man kan bland annat göra biffar, bullar och sås av den. Super! Och det är ju så smidigt att ha där i skafferiet och bara plocka fram när man får sig ett infall att göra lite köttfärssås tex. Eller jag kanske ska kalla det för sojafärssås.

Jag slängde bara i lök, färsen, vatten, tomatpuré, krossade tomater, chilisås, vitlök, buljongtärning, fraichen och lite kryddor. Just det, jag slängde ju i lite bönor oxå. Lät allt koka en stund och ett tu tre så har jag mat för flera dagar. Tog kanske 10 min inkl. lite hackande och pauser för att ge PBP lite rån. Helt suverän mat!



Har precis lagt PBP för att sova lunch en stund. Det blev tidigt idag, men det känns som att man bara vill skynda på dagen så att sambon kommer hem! Ringde och pratade med honom tidigare idag. Hade högtalaren på och PBP blev alldeles till sig. Hon snackade och skrattade och kom krypandes med en väldig fart. När jag la på så blev hon jätteledsen en stund. Hon ville ju prata mera med pappa. Det var första gången som hon reagerade så starkt på att höra honom i telefonen. Annars brukar hon lyssna och typ skratta till ngn gång och inte så mkt mer än så. Det är så himla roligt att följa alla hennes framsteg. Det känns så skönt att jag kommer att kunna vara hemma tills hon är två år! Då kommer jag att kunna vara med och se allt som händer. Och det är inte lite det. För tillfället går allt med en rasande fart. Idag tex så reste hon sig till stående mot sin gåstol. Sen när hon stod där så fick hon för sig att hon skulle klättra ner i den. Tur att det inte går så himla fort än, så man hinner fram och se till att hon inte ramlar och slår sig alltför hårt.

Sen hon börjat att resa sig mot saker och ting så tar nattningen betydligt längre tid. Även om hon är jättetrött så är det som att hennes kropp bara vill uppåt exakthela tiden. Hon kämpar sig upp i sången. Medan jag gång på gång lägger henne ner och säger att nu ska du sova och försöker att vagga lite som jag brukar. På två röda så är hon uppe och står igen. Hon är så uppe i varv och vet inte riktigt hur hon ska kunna koppla av. Det går bättre om man håller fast henne lite milt som för att hjälpa henne att vara stilla och koppla av.

PBP har ätit hela sin lunch sjäv idag. Det blev ju lite kladd eftersom hon inte kan använda bestick än, men jag städar ju så gärna upp efter henne! :-) Ni skulle ha sett hennes min. Hon var sååå lycklig! Det serverade köttbullar, makaroner och körsbärstomater. Först med väldig precision plockades köttbullarna ut se makaroner och tomater om vartannat. De var lite halare och knepigare att få upp. Men efter en stund var allt slut. Hon ger sig inte i första taget direkt när det gäller mat. Inte annars heller om det är ngt som hon har bestämt sig för...

Ska nog ta och passa på att ta en liten lur nu jag med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0