Slakta kalv.

Tittar på the F-word och det är nu dags för de 20 veckor gamla kalvarna att slaktas. De är så himla söta och det känns lite hemskt, eller kanske inte så lite, att se ngn döda dem. Men jag tycker att man ska veta vad köttet man äter kommer ifrån och ett led i hur ett djur blir till kött är ju själva slakten. Kan man äta kött så kan man se hur det blir till oxå. Det är min åsikt iaf. För att kunna motivera mitt köttätande så tycker jag att jag måste kunna så mkt som möjligt om det kött jag äter. Så det är väl bara att hålla springorna öppna fram till nio. Jag tittade faktiskt när hans två grisar gick till slakt och drömde väl inte allt för hemska drömmar efter det, så det ska nog gå bra. 
       
                               


Jag köper i stort sätt bara svenskt kött. Hemma hos mamma och pappa köptes det kött från en bonde som bodde i närheten. De djuren visste man att de hade haft det bra i livet. Ett år hade de grisar. De var så söta där de sprang omkring i sin hage! Vi lärde ett par av dem att sitta på kommando. Man fick ju muta dem med lite grisgodis, vilket i det här fallet var lite björklöv, men sitta lärde dem sig iaf. Och det ganska så snabbt oxå om jag minns rätt. Vi hade det så roligt med de där grisarna en sommar. Sen åt vi julskinka gjord på ngn av dem till jul och det var gott! Visst, jag kan hålla med om att det låter lite makabert, men jag äter ju tusen gånger hellre kött från djur som jag vet har haft det bra, än från djur som inte har mått lika bra under sin uppväxt. De har även haft får och tjurar som vi har köpt.
Jag tycker oxå att det har varit en viktig del att ha fått vara med vis styckning och packetering av köttet. Det har gett mig en större förståelse och respekt för maten jag äter. Vi köper by the way fortfarande en del kött därefrån, även nu när jag har flyttat hemifrån, men jag måste erkänna att jag köper det mesta på coop nu.


                                         
        

Jag köper gärna ekoglogiska råvaror. Kött dock bara ngn gång ibland, då det fortfarande är ganska så mkt dyrare än vanligt svenskt kött. Men grönsaker, mejeriprodukter och spannmål köper jag ekologiskt om alternativet finns. Ska kanske erkänna att det kan brista lite sista veckan före lön ibland, men man gör sitt bästa. Köper ekologiskt gör jag inte enbart för att jag tror att det är bättre för miljön, utan mest för att jag gillar känslan av att stoppa i mig mat som inte har blivit besprutad. Giftfri mat helt enkelt. Visste ni att potatis är den grödan i Sverige som besprutas mest. Så om ni vill minska giftmängderna lite så börja med potatiasen. Inte så mkt dyrare än den vanliga heller. 


                                


Sen blir det ju alltid diskutioner när man pratar om sina medvetna val när det gäller maten man köper. Jag vet att det finns olika uppfattningar om hurvida det ekologiska jordbruket är bättre för miljön än det vanliga. Ja, inte vet jag, men jag tycker att det boerde vara bättre att inte sprida ut en massa gifter... Sen vilket som är bäst, utländs ekologisk frukt, eller svensk icke ekologisk. Har inte riktigt ngn aning där heller. Finns det tex svenska ekologiska tomater så väljer jag ju så klart dem framför utländska eller svenska vanliga tomater. Köper körsbärstomater närproducerade och ekologiska nu på sommaren. De är helt underbart goda! De kostar 79:- per kilo, men den smaken finns inte hos ngn utav de andra tomaterna nere på coop. Tro mig, jag har provat! Annars så tar jag helt enkelt det som känns bäst och försöker att välja grönsaker efter säsong. En del iaf.

Någonting som jag aldrig backar på är ägg. Jag köper alltid ekologiska ägg från höns som har haft möjlighet att gå ute. Det skulle väldigt mycket till om jag skulle köpa andra ägg. Ägg från burhöns skulle jag verkligen aldrig köpa!



               Var skulle du hälst bo om du var en höna?  


   

Sen finns det folk som blir upprörda när jag berättar att jag köper ekologiskt och väljer att betala lite mera för det. De säger att man inte kan vara säker på att det man betalar verkligen är ekologiskt. Men Herre Gud säger jag! Man måste väl kunna lite på sina medmänniskor, eller hur? Jag kan ju inte vara med och se att äpplet jag stoppar i mig verkligen har odlats ekologiskt hela tiden. Jag får helt enkelt lita på dem som har odlat det och på experterna som sätter sitt sigill på det. Det är ju typ som att de som köper en volvo sjlälva ska testkrocka den för att se om den verkligen är säkrare än andra bilar, istället för att lita på vad testerna visar och på vad experterna säger. Man kan helt enkelt inte ha full kontroll hela tiden. Ibland gäller det att lita på folk runt om kring sig.

För mig är det viktigaste med den ekologiska maten att den är utan gifter. Andra eventuella positiva egenskaper är ett plus. Så väljer jag min mat.

Sen tycker jag att det är viktigt att man inte predikar för andra hur de ska leva sina liv. Jag tycker att det är bra om andra tänker efter innan de köper mat, men det skulle aldrig falla mig in att predika för dem varför de ska byta köpsätt eller ens ta upp det för diskusion. Det är en sån sak som varje människa måste komma fram till själv. det är ett val av livsstil.


                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0